روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران ضمن تبریک دهه امامت و ولایت تقدیم می کند
ویژه نامه ((امامت و ولایت))
مصادف با ذی الحجه آخرین ماه سال قمری رخدادهای باشکوه و باعظمتی در تاریخ اسلام روی داده است
واقعه غدیر و تعیین جانشینی پیامبر (ص) در هجدهم این ماه رخ داده است.
همچنین واقعه مباهله در بیست و چهارم این ماه اتفاق افتاده است.
نزول آیه اکمال دین "الْیوْم أکْملْت لکمْ دینکمْ و أتْممْت علیْکمْ نعْمتى و رضیت لکم الاْسْلام دیناً" (مائده: 3)
نزول آیه ولایت "إنّما ولیّکم اللّه ورسوله والّذین آمنواْ الّذین یقیمون الصّلاة ویؤْتون الزّکاة وهمْ راکعون" (مائده: ۵۵)
نزول آیه تطهیر "إنّما یرید اللّه لیذْهب عنْکم الرّجْس أهْل الْبیْت و یطهّرکمْ تطْهیرا" (احزاب: 33)
نزول آیه مباهله "فمنْ حاجّک فیه من بعْد ما جاءک من الْعلْم فقلْ تعالوْا ندْع أبْناءنا وأبْناءکمْ ونساءنا ونساءکمْ وأنفسنا وأنفسکمْ ثمّ نبْتهلْ فنجْعللّعْنت اللّه علی الْکاذبین " ( آل عمران:61)
نزول آیات هل اتی" هل اتی علی الانسان حینٌ من الدّهر...انّما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزائاً ولا شکوراً "(سوره انسان)
در شان اهل بیت آل رسول (ع) همه در این ماه واقع شده است.
نهم ذی الحجه روز عرفه است. عرفه، روز نیایش، روز بندگی،
دهم ذی الحجه عید قربان است. روز امتحان و آزمایش،
و هجدهم ذی الحجه سیدالاعیاد عید غدیر است. روز تحکیم میثاق با رسول خدا و روز اکمال دین از جمله مناسبت های این ماه با برکت است.
روزهای بین عید قربان تا عید غدیر دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است، به همین مناسبت به همت پژوهشگران دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد "ویژه نامه دهه ولایت و امامت" منتشر شد.
عید سعید غدیر
امام صادق (ع( «عید الله الاکبر« نامیدش و رسول خدا(ص) فرمود: یوم غدیر خمٍّ أفضل أعیاد امّتی؛ روز غدیرخم برترین عید امّت من است» ( بحار الأنوار ، جلد ۹۷ ، ص ۱۱۰ )
و امام على (ع) فرمود : ...به برادران خود نیکى کنید ، خداوند را بر این نعمت که شما را بخشیده است، سپاس گزارید، متحد شوید تا خدا به شما وحدت بخشد، نیکویى کنید تا خدا دوستیتان را پایدار کند، به همدیگر نعمت خدا را تبریک بگوئید، همانطور که خداوند در این روز با چندین برابر عید هاى دیگر پاداش دادن به شما تبریک گفته، این گونه پاداش ها جز در روز عید غدیر نخواهد بود. (بحارالانوارجلد 97، ص 117)
عن أبی الحسن الرضا(ع) فی فضل یوم الغدیر: و منْ أطْعم مؤْمناً کان کمنْ أطْعم جمیع الْأنْبیاء و الصّدّیقین.
امام رضا(ع) فرمود: هرکس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیا و صدیقین غذا داده باشد. (اقبال الاعمال،
بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم
زنده نگهداشتن غدیر، زنده نگهداشتن اسلام است
مسئلهی امامت و مسئلهی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئلهی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئلهی غدیر میتواند وحدتآفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحلهی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالیترین مسئله در باب تشکیل جامعهی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئلهی غدیر متجلی کرده است. ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
نباید طرح مسأله غدیر به جدایی مسلمانها بینجامد
مرحوم آقای مطهری (رضواناللهعلیه) مقالهای به نام «الغدیر و وحدت اسلامی» دارد؛ ایشان در آن، این مسأله را تبیین میکند که، طرح مسألهی غدیر، چطور میتواند وسیلهای باشد برای نزدیک کردن دلهای مسلمانها به همدیگر. مرحوم علامهی امینی هم عقیدهی شیعه را در «الغدیر» اثبات کرده است؛ اما کتاب، بیان، لحن، سلیقه و شیوهی برخورد او با مسأله، طوری است که همهی مسلمین را جذب میکند.
شما تقریظهایی را که مسلمانان مصر، شام و دیگر نقاط دنیا بر کتاب ایشان نوشتهاند، ببینید! ما باید توجه داشته باشیم که نوع طرح مسأله، طوری نباشد که به جدایی مسلمانها بینجامد؛ این خیلی مهم است. الان جمعیت انبوهی از مسلمانان دنیا به مکتب و مذهب ما معتقدند و در دنیا هم آبرومندند. هم جمهوری اسلامی در ایران و هم شیعیان در هر نقطهای که هستند، مردم آبرومندی هستند و در عراق، لبنان و جاهای دیگر، مسلمانها به وجود اینها افتخار میکنند. بنابراین باید مراقب باشیم که مسأله را طوری طرح کنیم که همعقیدههای خودمان ناراحت نشوند. البته باید عقیدهی خودمان را بیان و آن را تثبیت کنیم؛ اما اشتباهات و خطاها را هم برطرف کنیم. ۱۳۸۴/۰۹/۱۴
مسألهی غدیر ورود نبی مکرم اسلام در امر مدیریت جامعه است
مسألهی غدیر و تعیین امیرالمؤمنین (علیهالصلاهوالسلام) به عنوان ولیامر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام (صلیاللهعلیهوالهوسلم) یک حادثهی بسیار بزرگ و پرمعناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذیالحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد، این است که اسلام به مسألهی مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند.
اینطور نیست که امر مدیریت در نظام اسلامی و جامعهی اسلامی، رها و بیاعتنا باشد. علت هم این است که مدیریت یک جامعه، جزو اثرگذارترین مسائل جامعه است. تعیین امیرالمؤمنین هم – که مظهر تقوا و علم و شجاعت و فداکاری و عدل در میان صحابهی پیغمبر است – ابعاد این مدیریت را روشن میکند. معلوم میشود آنچه از نظر اسلام در باب مدیریت جامعه اهمیت دارد، اینهاست. کسانی که امیرالمؤمنین را به جانشینی بلافصل هم قبول ندارند، در علم و زهد و تقوا و شجاعت آن بزرگوار و در فداکاری او برای حق و عدل، تردید ندارند؛ این مورد اتفاق همهی مسلمین و همهی کسانی است که امیرالمؤمنین (علیهالصلاهوالسلام) را میشناسند. این نشان میدهد که جامعهی اسلامی از نظر اسلام و پیغمبر، چه نوع مدیریت و زمامداری و حکومتی را باید به عنوان هدف مطلوب دنبال کند. ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
عید غدیر، سنت ملی ماست
عید غدیر هم سنت ملی ماست؛ چون ملت ما دارای این عقیده و این محتوا و این هویت در ذهن خودش هست. یکی از کارهای دشمنان این است که ملتها را از هویت خالی کنند. البته این قضیه، داستان مفصلی است و با دو کلمه، نه میشود ابعادش را نشان داد و نه میشود خطرش را آنچنان که هست، گوشزد کرد. شما در محیط دانشجویی با این سیاست کلی که شناخته و ناشناخته و پیدا و پنهان وجود دارد، باید مبارزه کنید و مبانی ارزشی را – مبانیای که حقیقتا تشکیلدهندهی هویت ملت ایران است و میتواند آنها را پیش ببرد و صاحب همه چیز کند – حفظ کنید. ۱۳۸۲/۰۲/۰۸
غدیر و انقلاب اسلامی ایران
شاید اکثر آن کسانی هم که در ماجرای بیعت امیرالمؤمنین علیهالصلاهوالسلام، گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بیعت کردند و پای فشردند و فداکاری نمودند، واقعهی غدیر و به طریق اولی ظهور اسلام و جنگهای امیرالمؤمنین را ندیده بودند. اما اسلام و هدایت و نور آن فقط برای کسانی نیست که در آن وقت حضور داشتند، بلکه برای همه و برای همیشه است: «و اخرین منهم لما یلحقوا بهم». انقلاب اسلامی شروع یک راه پرافتخار و سعادتبخش بود. همهی کسانی که از بیعدالتی رنج بردهاند و تشنهی عدالتند، این پدیده را به جان دوست دارند و برای آن تلاش میکنند. همهی کسانی که سنگینی و فشار نظام دیکتاتوری و اختناق و زورگویی و قدرت فردی را احساس کرده یا دربارهی آن فکر کردهاند، از انقلاب اسلامی، از حرکت ملت مسلمان و از مبارزهی فراگیر این ملت استقبال کردهاند و میکنند. مخصوص امروز نیست، در آینده هم همینطور خواهد بود. ۱۳۸۱/۱۰/۱۹
توصیه رهبر انقلاب درباره کتاب الغدیر
همین کتاب الغدیر هم بهنظر من مهجور است. من به دوستانمان سفارش کردم الغدیر را که در آن صدها کتاب است – یعنی ایشان دربارهی موضوعات مختلف، مطالبی دارد. گاهی صد صفحه، هشتاد صفحه دربارهی یک شخص، یک مطلب، یا یک حدیث، مطلب دارد و یک نفر باید اینها را از اول الغدیر بخواند، تا به مطلب مورد نظر برسد و از آن استفاده کند. حالا کو آن آدمی که حوصله کند، یازده جلد کتاب الغدیر را بخواند و اینگونه مطالب را بیرون بکشد؟! – مورد بررسی دقیق قرار دهند و موضوعات مختلف را دانه دانه بیرون بکشند؛ هر کدامشان یک کتاب، یا یک جزوه است. الغدیر هم – آن کاخ عظیمی که مرحوم امینی ساخته – به جای خود محفوظ؛ این کتابها هم دانه دانه بیاید و اقطار عالم را پر کند. یعنی الغدیر به صورت یک مجموعه، وجود داشته باشد، یک جا هم جزوه، جزوه وجود داشته باشد. ۱۳۷۸/۱۲/۱۰
نظر دهید