جمعه 05 دی 1404

flag
  • 1393/08/26 - 12:00
  • تعداد بازدید : 58
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

لباس نمازگزار






لباس نمازگزار


پوشاندن بدن در نماز


مسأله 867: هنگامى که انسان، قضاى سجده فراموش شده و یا تشهّد فراموش شده را بجا مى آورد، باید خود را مانند حال نماز بپوشاند. و همچنین بنابر احتیاط مستحب در موقع سجده سهو نیز خود را بپوشاند.

مسأله 868: اگر در نماز عمداً عورتش را نپوشاند، نمازش باطل است، امّا اگر با تقصیر از روى ندانستن مسأله باشد، بنابر احتیاط نماز را دوباره بخواند.

مسأله 871: انسان مى تواند در نماز، خود را به علف و برگ درختان بپوشاند، ولى بنابر احتیاط مستحب اگر چیز دیگرى داشته باشد، با آنها خود را نپوشاند.

مسأله 872: انسان در حال نماز، مى تواند خود را با گِل بپوشاند.

مسأله 873: اگر چیزى ندارد که در نماز خود را با آن بپوشاند، چنانچه احتمال دهد که پیدا مى کند، بنابر اقوى نماز را تأخیر بیندازد و اگر چیزى پیدا نکرد، در آخر وقت، طبق وظیفه اش نماز بخواند.

 


شرایط لباس نمازگزار


سأله 875: لباس نمازگزار شش شرط دارد، اوّل: پاک باشد. دوم: مُباح باشد. سوم: از اجزاى مُردار نباشد. چهارم: از حیوان حرام گوشت نباشد. پنجم و ششم: اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.

شرط اوّل

مسأله 876: لباس نمازگزار باید پاک باشد و اگر کسى عمداً با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است.

مسأله 878: اگر نداند بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نماز او صحیح است.

مسأله 879: اگر فراموش کند بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز، یا بعد از آن یادش بیاید، بنابر احتیاط باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

مسأله 884: اگر لباس را آب بکشد و یقین کند پاک شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاک نشده، واجب نیست نماز را دوباره بخواند، اگرچه احوط، اعاده آن است.

مسأله 885: اگر خونى در بدن و یا لباس خود ببیند و یقین کند از خونهاى نجس نیست، مثلا یقین کند خون پشه است، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهایى بوده که نمى تواند با آن نماز خواند، نماز او صحیح است.

شرط دوّم

مسأله 892: کسى که مى داند پوشیدن لباس غصبى حرام است، ولى نمى داند نماز را باطل مى کند، اگر عمداً با لباس غصبى نماز بخواند، نمازش باطل است.

مسأله 895: اگر کسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند و یا مثلا براى اینکه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است.

مسأله 896: اگر کسى با عین پولى که خمس یا زکات آن را نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس اشکال دارد.

شرط سوم

مسأله 898: هرگاه چیزى از مردار، مانند گوشت و پوست آن که روح داشته همراه نمازگزار باشد، اگرچه لباس او نباشد، بنابر احتیاط نمازش باطل است.

مسأله 899: اگر چیزى از مردار حلال گوشت، مانند مو و پشم که روح ندارد، همراه نماز گزار باشد و یا با لباسى که از آن تهیه شده نماز بخواند، نماز صحیح است.

شرط چهارم

مسأله 900: لباس نمازگزار باید از اجزاى حیوان حرام گوشت نباشد و اگر مویى از آن همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل است.

مسأله 901: اگر آب دهان، یا بینى و یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه، بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تَر باشد نماز با آن لباس باطل است و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح خواهد بود.

مسأله 902: اگر مو، عرق و آب دهان کسى، بر بدن یا لباس نمازگزار باشد اشکال ندارد. و همچنین است اگر مروارید، موم و عسل همراه او باشد.

مسأله 903: اگر شک داشته باشد که لباسى از مو، یا پشم یا کرک حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت و در کشورهاى اسلامى تهیّه شده باشد جایز است که با آن نماز بخواند.

مسأله 904: صدف از حیوانات حرام گوشت است، ولى اگر انسان احتمال دهد که تکمه صدفى و مانند آن، از حیوان باشد، جایز است با آن نماز بخواند.

مسأله 905: پوشیدن خز خالص در نماز اشکال ندارد، و همچنین است سنجاب.

مسأله 906: اگر با لباسى که از اجزاء حیوان حرام گوشت بافته شده است نماز بخواند، بنابر احتیاط واجب نماز او باطل است در صورتى که جاهل مقصر نسبت به حکم یا موضوع بوده و همچنین است اگر نسیاناً در لباس نجسى که از حیوان حرام گوشت باشد نماز بخواند.

شرط پنجم

مسأله 907: پوشیدن لباس طلاباف براى مرد، حرام و نماز با آن باطل است، ولى براى زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.شرط ششم

مسأله 910: لباس مرد نمازگزار، باید ابریشم خالص نباشد و در غیر نماز نیز پوشیدن آن براى مرد حرام است، امّا عرقچین، بند شلوار و مانند آن، از چیزهایى که نماز در آن به تنهایى تمام نمى شود، خلاف احتیاط است.

مسأله 911: اگر آستر تمام لباس، یا آستر مقدارى از آن، ابریشم خالص باشد، پوشیدن آن براى مرد حرام و نماز با آن باطل است.

مسأله 912: لباسى را که نمى داند از ابریشم خالص است یا چیز دیگر، اگر در نماز بپوشد اشکال ندارد.

مسأله 913: دستمال ابریشمى و مانند آن، اگر در جیب مرد باشد اشکال ندارد و نماز را باطل نمى کند.

مسأله 914: پوشیدن لباس ابریشمى براى زن، در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.

مسأله 915: پوشیدن لباس غصبى، ابریشمى خالص، طلا باف و لباسى که از مردار تهیّه شده، در حال ناچارى اشکال ندارد و مى تواند با این لباسها نماز بخواند، ولى اگر ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستورى که در « مسأله 874 » براى برهنگان گفته شد نماز بخواند.

 


چند مسأله

مسأله 918: پوشیدن لباسى که پارچه، یا رنگ و یا دوخت آن، براى کسى که مى خواهد آن را بپوشد معمول نیست، مانند اینکه اهل علم، لباس نظامى بپوشد، احتیاط واجب ترک آن است، ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

مسأله 919: بنابر احتیاط، مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه به طور دائم نپوشد ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد و اگر موقت لباس دیگرى را بپوشند اشکال ندارد.

مسأله 920: کسى که باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف او نجس، یا ابریشم خالص و یا از اجزاى حیوان حرام گوشت باشد، باید در نماز، اگر پوشیدن صدق نماید، خود را با آن نپوشاند.

 


مواردى که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد


مسأله 921: در سه صورت که تفصیل آن بیان خواهد شد، اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است، اوّل: بر اثر زخم یا جراحت و یا دملى که در بدن اوست، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم: بدن یا لباس او، به مقدار کمتر از درهم به خون آلوده باشد - و مقدار درهم بنابراحتیاط واجب مقدار بند انگشت سبابه است - سوم: ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.

 


مستحبّات لباس نمازگزار


مسأله 939: چند چیز در لباس نمازگزار، مستحب است، از جمله: بستن عمامه با تحت الحنک، پوشیدن عبا، لباس سفید و پاکیزه ترین لباسها، استعمال بوى خوش و انگشتر عقیق در دست نمودن.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 145243
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه گفتگوی آنلاین سازمان دامپزشکی کشور